Rețelele sociale cu un număr mare de utilizatori sunt spații ideale pentru răspândirea dezinformării, continuă să avertizeze atenția specialiștii. TikTok nu este o excepție și reprezintă una dintre platformele cu riscuri majore în ceea ce privește dezinformarea și manipularea utilizatorilor, a atenționat experta în securitate Sanda Sandu, fondatoarea Platformei pentru inițiative în Securitate și Apărare, la ediția podcastului cuMINTE difuzată în luna septembrie.
„Pe Tiktok, utilizatorii sunt expuși la o cantitate mare de informații în timp ce consumă conținut distractiv. Creșterea nivelului de dopamină îi face mai receptivi la mesajele pe care le primesc, iar cântecele populare asociate videoclipurilor pot facilita acceptarea lipsită de critică a acestora”, a explicat Sanda Sandu.
În același timp, Tiktok devine mai periculos pentru Ucraina decât Telegram, spun experții locali în dezinformare. „Deja am înțeles cum funcționează Telegram — înțelegem structura și modul său de operare. Tiktok a devenit însă o preocupare majoră pentru noi”, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă de la Kiev, directoarea adjunctă a Centrului de Stat al Ucrainei pentru Combaterea Dezinformării (CPD), Alina Aleksieeva.
În context, Sanda Sandu a amintit despre un studiu recent privind utilizarea sunetului pe Tiktok, în contextul războiului din Ucraina, care demonstrează cum muzica contribuie la creșterea impactului mesajelor care dezinformează. Experta avertizează că utilizatorii pot fi manipulați mai ușor, deoarece creierul asociază acele melodii cu divertismentul, iar informațiile false devin mai ușor de acceptat.
Deși au existat eforturi din partea guvernului și a unor miniștri de a folosi platforma pentru a informa corect cetățenii, Sanda Sandu consideră că încă nu s-au implementat suficiente strategii de combatere a dezinformării. Întrebată despre soluții, Sanda Sandu a menționat că este dificil să se găsească răspunsuri rapide, având în vedere că pe Tiktok este mai complicat să raportezi videoclipurile cu conținut fals. Totuși, ea a subliniat necesitatea de a contracara dezinformarea cu informații corecte și de a promova gândirea critică pe termen lung.
„Ce putem face este să penetrăm spațiul Tiktok astfel încât să contrabalansăm dezinformarea cu informație corectă despre Uniunea Europeană și despre Republica Moldova. Trebuie să fim pregătiți să recunoaștem dacă o știre este falsă sau nu, dacă acel video conține narațiuni utilizate împotriva noastră, care vrea să exploateze anumite frici”, a mai precizat invitata în cadrul podcastului.
Ea a menționat și despre faptul că Centrul pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării ar trebui să aibă un rol mai activ în acest sens, monitorizând dezinformările și dezvoltând strategii eficiente.
Un sondaj efectuat de Institutul Republican Internațional (IRI) între 23 mai și 13 iunie 2024 arată că Facebook, YouTube și TikTok ar fi principalele surse de informare în rândul cetățenilor Republicii Moldova când e vorba de aplicații media. Potrivit sondajului, 28% din respondenți se informează de pe aplicația TikTok.