Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM) în Republica Moldova, document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și promovat recent, prevede continuarea instruirii cadrelor didactice în predarea disciplinei opționale Educație pentru media, în limbile română și rusă. Pe 5-7 iulie, CJI a organizat un nou program de formare, la care 19 învățătoare de la treapta primară și-au dezvoltat competențele de educație media pentru a putea ulterior transmite cunoștințele elevilor lor.
Centrul pentru Jurnalism Independent a instruit până în prezent 234 de învățătoare, 191 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 277 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media, care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, atenționează că în societatea actuală este extrem de important să avem gândire critică, să conștientizăm riscurile la care suntem expuși în spațiul virtual, să înțelegem de ce este important să ne protejăm identitatea în spațiul online și cum putem învăța să creăm conținut media ce respectă rigorile deontologice. „Toate aceste subiecte sunt parte integrantă a conținuturilor de educație media, care se regăsesc în manualele de Educație pentru media elaborate de CJI în anii 2017-2019 și actualizate în anii 2023-2024. Într-o societate în care informația ne copleșește din toate părțile este imperios necesar să știm cum s-o consumăm responsabil și cu discernământ”, consideră Mariana Tabuncic.
Învățătoarele care au participat la instruiri spun că asemenea cursuri le sunt foarte necesare.
„Așa cum suntem înconjurați de dispozitive media, dispunem de variate surse informaționale. Elevii claselor a III-a și a IV-a deja gustă din aceste resurse de informare, filme documentare, ziare și reviste pentru copii și adolescenți, galerii foto la o anumită temă și altele. Unii dintre ei, la vârsta de 10-12 ani, deja dețin câteva platforme sociale, respectiv distribuie conținut pentru a fi urmăriți. Sunt primele încercări de a scrie articole atractive, iar acest curs le vine mănușă! În cadrul orelor de Educație pentru media, elevii vor învăța despre ce este mass-media; despre cum a evoluat presa scrisă la cea online și cum acestea conviețuiesc; despre algoritmul de prezentare a unei reviste; despre evoluția audiovizualului și a filmului. Computerul este parte din viața copiilor, iar, prin acest curs opțional, ei vor descoperi cum îl pot folosi pentru învățare! Totodată li se atrage atenția asupra respectării siguranței online, a netichetei, utilizarea cu respect a poștei personale. Ultimul modul vine cu teme ce atrag atenția micilor consumatori asupra regimului zilei, daunelor ce vin odată cu utilizarea excesivă a mijloacelor de comunicare în masă, despre capcanele lumii virtuale. Consider că acest curs de formare a cadrelor didactice pentru a preda corect și eficient Educația pentru media este unul necesar, metodic, instructiv”, a declarat pentru Mediacritica Aliona Focșa, învățătoare la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Căușeni.
Colega ei, Svetlana Pulber, spune că a decis să participe la această instruire pentru că atât ea, cât și părinții nu sunt suficient de pregătiți pentru a îndruma elevii „în acest demers complex și variat”. „Ghidate de formatoare, am explorat noile conținuturi de educație media, descoperind tehnici și metode interactive de predare a cursului opțional Educație pentru media, identificând efectele pozitive și negative ale media asupra copilului, analizând articole, ziare și filme. De asemenea, ne-am îmbogățit vocabularul cu cuvinte noi din Dex-ul media. Spre final, am ales cu încredere «Eroul meu preferat media» și am revenit acasă cu scopul de a crea «Galeria de eroi și eroine» pe care să-i învăț cum și cu ce să intre în «Blocul media», apoi să elaboreze «Madlena media», să consume corect din «Farfuria media», ținând cont de dieta informațională, de regulile netichetei și înlăturând obezitatea informațională. Voi îndemna părinții, colegii, elevii să gândească limpede și critic”, a precizat învățătoarea.
CONTEXT
În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.
În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Documentul a fost aprobat de cele două ministere la 17 mai 2024. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.
Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.
Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.