Profesori, instruiți să predea disciplina Educație pentru media în limba rusă: „Acum voi putea distinge cu încredere informațiile false de cele adevărate și îi voi învăța și pe elevi”

Foto: Cji.md

Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM) în Republica Moldova, document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și promovat în luna mai, prevede continuarea instruirii cadrelor didactice în predarea disciplinei opționale Educație pentru media.
Un nou program de formare, de această dată în limba rusă, a fost organizat de CJI la Bălți, pe 6-8 septembrie.

La instruire au participat 15 profesoare care predau în limba rusă, la treapta gimnazială, în raioanele de nord ale Republicii Moldova, cum ar fi Bălți, Briceni sau Rîșcani. Participantele au mulțumit organizatorilor pentru „nivelul înalt de organizare a instruirilor” și au subliniat cât de importantă este educația media pentru elevi.

„Eu, ca persoană care folosește resurse media, am primit răspunsuri la multe întrebări, am înțeles regulile netichetei pe rețelele sociale, am aflat cine sunt trolii și cum să evit interacțiunile cu ei. Acum voi putea distinge cu încredere informațiile false de cele adevărate și îi voi învăța și pe elevii mei. Sunt încântată de modul în care a fost prezentată informația. Îi mulțumesc Nataliei Grâu pentru interacțiunea ei emoțională cu audiența, lucru foarte important pentru perceperea informației. Au fost foarte multe exerciții practice, pe care le pot aplica la orele mele. Materialul a fost expus foarte bine, accesibil și interesant. Nu s-a simțit nicio discriminare lingvistică!”, a mărturisit, pentru Mediacritica, Angela Șveț, profesoară de biologie la Liceul Teoretic „C. Popovici” din satul Nihoreni, raionul Rîșcani.

Iar pentru Irina Machidon, profesoară la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare” din municipiul Bălți, a fost relevantă „îmbinarea echilibrată între partea teoretică și cea practică”. „Toate informațiile au fost prezentate într-o formă clară și structurată. Munca în mini-grupuri a permis schimbul de opinii și experiențe printr-o interacțiune directă. Predarea acestui curs opțional are astăzi o importanță majoră pentru elevi. Educația media ajută la dezvoltarea gândirii critice, la diferențierea între știrile false și manipulările din mass-media și faptele reale. În ansamblu, acest training m-a ajutat să conștientizez importanța educației media în formarea și educarea elevilor moderni”, a precizat profesoara.

Și Olga Romanov, profesoară de limbă engleză la Liceul Teoretic din satul Tețcani, raionul Briceni, a apreciat calitatea instruirii. „Trainingurile despre educația media sunt necesare și extrem de importante în zilele noastre. Această informație trebuie transmisă tuturor, în special părinților. Formatoarele ne-au oferit informații foarte valoroase, pe care, cu siguranță, le voi împărtăși părinților elevilor mei. Sunt foarte bucuroasă că am avut ocazia să particip la acest training”, a subliniat ea.

Anna Sivun, profesoară la Liceul Teoretic „D. Cantemir” din municipiul Bălți, a subliniat că „trainingul de educație media s-a dovedit a fi extrem de util și informativ. M-a ajutat să înțeleg mai profund principiile de funcționare ale mass-media, precum și să-mi dezvolt gândirea critică în raport cu informațiile. Cursul opțional de educație media este deosebit de important pentru elevi, deoarece le formează abilități de analiză și evaluare a materialelor jurnalistice, contribuind la un consum mai conștient al informației și la protecția împotriva manipulării și știrilor false”.

Foto: Cji.md

EFORTURILE CJI DE INSTRUIRE A PROFESORILOR

Loretta Handrabura, una dintre formatoarele cursului și coautoare a curriculumului şi manualului Educație pentru media, clasele a VII-a/a VIII-a, a accentuat rolul important al consumului corect de informații, pentru a nu prolifera dezinformarea. 

„De multe ori citim doar titlurile, fără a intra în esența lucrurilor, apoi distribuim aceste informații, care adesea se dovedesc a fi false. Astfel, răspândim dezinformarea fără a ne da seama. În urma predării Educației pentru media vă încurajăm să urmăriți, în timp, și schimbările produse în comportamentul elevilor. Cu siguranță, veți observa modificări de comportament și de atitudine în raport cu modul în care percep informațiile, de unde și cum se informează sau cum își protejează identitatea în mediul online. Ei vor deveni mai conștienți față de anumite procese din jurul lor”, a spus formatoarea.  

Până în prezent, CJI a instruit 253 de învățătoare, 208 profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 277 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media, care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor. 

„Pe parcursul acestor ani, CJI a organizat peste 40 de programe de formare, prin care au trecut peste 750 de profesori și profesoare. Anul de studii 2024-2025 este al optulea an în care cursul este predat în școală, grație profesorilor care au conștientizat cât este de important să fii alfabetizat mediatic, să știi să gândești critic și să te protejezi de pericolele din spațiul online. În acest an, am reușit să actualizăm manualul pentru treapta gimnazială și să-l tipărim inclusiv în limba rusă, pentru a-l pune la dispoziția elevilor din școlile cu predare în această limbă”, a menționat Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI.    

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Documentul a fost aprobat de cele două ministere la 17 mai 2024. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.