Compania Meta a anunțat despre eliminarea unei rețele extinse de conturi și pagini pentru încălcarea politicii sale împotriva comportamentului coordonat neautentic. Această rețea a vizat publicul din Moldova și Madagascar și a inclus 1.326 de conturi de Facebook, 80 de pagini, un grup și un cont de Instagram.
Potrivit raportului făcut public, rețeaua era activă pe multiple platforme sociale – Facebook, Telegram, Vimeo și Change.org – și folosea tehnici avansate de securitate operațională, cum ar fi anonimizatoare de browser și infrastructură VPN și proxy din Lituania și regiunea transnistreană. Totuși, erori operaționale au permis echipei de investigare a Facebook să descopere și să lege aceste activități înșelătoare.
Persoanele din spatele operațiunii utilizau conturi compromise și false pentru a se da drept localnici, gestionând pagini și grupuri și direcționând utilizatorii către conținut extern. Aceștia postau în principal în română, rusă și malgașă, dar și în franceză, despre știri și evenimente din Moldova și Madagascar.
„În Moldova, rețeaua a distribuit conținut despre Găgăuzia, figuri publice, inclusiv Ilan Șor, un politician moldovean condamnat, și Marina Tauber, membră a Partidului Șor, criticând guvernul actual și eforturile sale de integrare în Uniunea Europeană, inclusiv cu videoclipuri – parodii despre președintele actual. Uneori postau despre subiecte apolitice, precum fotbal și întâlniri, probabil pentru a părea mai autentici”, se arată în raport.
Meta precizează că această activitate a fost descoperită în urma unei investigații interne a Facebook asupra comportamentului coordonat neautentic în Europa de Est. Rețeaua a cheltuit aproximativ 42.000 de dolari americani pentru reclame pe Facebook, plătite în dolari americani și euro. Potrivit cifrelor:
- Prezența pe Facebook și Instagram a numărat 1.326 de conturi de Facebook, 80 de pagini, un grup și un cont de Instagram.
- Cu privire la urmăritori, aproximativ 20.000 de conturi urmăreau una sau mai multe dintre aceste pagini, sub 200 de conturi s-au alăturat acestui grup și aproximativ 10 conturi urmăreau contul de Instagram vizat.
- Aproximativ 42.000 de dolari au fost cheltuiți pentru reclame pe Facebook, plătiți în mare parte în dolari americani și euro.