România: Monitorizare online pentru detectarea, analizarea și combaterea dezinformării și a propagandei

Foto: Mae.ro

Ministerul Afacerilor Externe din România intenționează să cumpere un sistem IT bazat pe Inteligență Artificială care să monitorizeze în timp real conținutul din mediul online. Scopul ar fi de a detecta, analiza și combate dezinformarea și propaganda, scrie presa din România. 

Subiectul a fost adus în atenția publică de către Hotnews.ro care scrie că „Ministerul Afacerilor Externe din România a demarat pe data de 10 iunie o licitație deschisă pentru achiziția unui sistem IT bazat pe algoritmi avansați de Inteligență Artificială pentru analizarea și verificarea conținutului online pentru a determina originea acestuia, în scopul detectării, analizării, identificării și combaterii dezinformării din mediul online în domeniile de responsabilitate ale MAE”.

Contractul, cu o valoare estimată la peste 3,2 milioane de lei românești sau aproximativ 12,48 milioane de lei moldovenești (fără TVA), este finanțat cu fonduri UE și ar urma să fie implementat în termen de patru luni, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Contractul include și achiziția serviciilor de instruire aferente pregătirii personalului propriu în folosirea instrumentului IT dezvoltat, mai informează Hotnews.ro.

Potrivit RFI, care citează surse diplomatice, este vorba despre un proiect din 2019, pe care MAE l-a depus împreună cu Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București (SNSPA), care vizează întărirea capacității administrative a Guvernului. Mai exact este vorba despre combaterea dezinformării din spațiul internațional de comunicare.

Sursele RFI precizează că acest sistem „urmărește strict politica externă și nu vizează persoane, conturi personale sau personalități, ci numai subiecte virale în spațiu online străin, cum ar fi alte state sau organizații teroriste”.

Potrivit Hotnews.ro, sistemul de IA va monitoriza influencerii, cele mai active conturi publice, cele mai active site-uri, cele mai influente site-uri, dar și starea emoțională produsă de articole.

Termenul-limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare la această licitație este 17 iulie 2023. În aceeași zi va avea loc și ședința de deschidere a ofertelor.