Societatea civilă și autoritățile, despre promovarea educației media: „Efortul comun este ceea ce contează ”

„Efortul comun este ceea ce contează, pentru că, oricât de bune ar fi politicile publice, dacă nu vom avea un efort unitar la nivel societal în implementarea lor, nu vom reuși prea mult”. Este unul dintre mesajele vociferate la Forumul global pentru educație media și integritate: Combaterea dezinformării și promovarea autoreglementării, desfășurat pe data de 10 septembrie la Chișinău.

Evenimentul a reunit membri ai societății civile și reprezentanți ai autorităților de stat, care și-au asumat un rol mai activ în promovarea alfabetizării mediatice ca urmare a semnării Planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM) în Republica Moldova, document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

În deschiderea Forumului, președinta Comisiei parlamentare pentru mass-media, Liliana Nicolaescu-Onofrei, a remarcat consolidarea actorilor implicați în procesul de promovare a educației mediatice.

„Mă bucur că avem deja un partener, Ministerul Culturii, care dispune de competențele necesare și dezvoltă capacități în acest domeniu. Ceea ce trebuie să facem împreună este să consolidăm acest efort comun: comisia parlamentară, direcția de profil din cadrul ministerului, colegii din organizațiile societății civile specializate în mass-media și reprezentanții instituțiilor media. Acest efort nu va fi încununat de succes dacă mediul academic nu va fi implicat. Efortul comun este ceea ce contează, pentru că, oricât de bune ar fi politicile publice, dacă nu vom avea un efort unitar la nivel societal în implementarea lor, nu vom reuși prea mult”, a precizat deputata.

La rândul ei, managera de program la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Mariana Tabuncic, a enumerat activitățile pe care le desfășoară organizația neguvernamentală pe acest domeniu. 

„De aproape un deceniu, din 2014, ne-am concentrat pe Educația pentru media, realizând cât de important este acest domeniu pentru dezvoltarea unei societăți care gândește critic. Din 2017 am intensificat acest proces. Dacă ne raportăm la numărul de școli din Republica Moldova (peste 1.300) și la numărul de profesori (potrivit ultimelor date, între 35.000 și 40.000), devine clar că este imposibil pentru CJI să acopere toate aceste instituții și cadre didactice. Este esențial ca Educația pentru media să fie coordonată de o instituție centrală, iar la CJI ne bucurăm că s-a găsit o formulă prin care s-a creat un document interministerial între Ministerul Educației și Ministerul Culturii, care clarifică responsabilitățile fiecărei instituții. Din 2017 am construit un parteneriat solid cu școlile, dar percepția profesorilor asupra educației media se schimbă considerabil atunci când autoritățile publice, în special Ministerul Educației, susțin oficial acest domeniu. Când profesorii văd implicarea activă a statului, sunt mai receptivi față de Educația pentru media”, a menționat Mariana Tabuncic.

Iar cercetătoarea Angela Vacaru, care împreună cu CJI a coordonat elaborarea Planului Interministerial privind AIM, a remarcat că „tot ce se regăsește în acest document reprezintă un efort colectiv, o colaborare între diverși actori din domeniu”. 

„Scopul principal este creșterea nivelului de alfabetizare informațională și media a cetățenilor Republicii Moldova, prin acces sporit la oportunități de formare și dezvoltare a abilităților, atât în cadrul formal, cât și în cel informal. Ne dorim ca educația media să înceapă din grădiniță și să continue până la nivel universitar, iar procesul să includă toate categoriile de vârstă, cu accent special pe grupurile vulnerabile – persoanele din mediul rural, vârstnicii, minoritățile lingvistice și etnice, precum și persoanele cu deficiențe de auz și văz. Pentru implementarea cu succes a acestui plan, avem nevoie de implicarea și susținerea tuturor”, a evocat cercetătoarea.

ACȚIUNILE ACTORILOR CENTRALI VIZAȚI DE PLANUL AIM

În cadrul evenimentului, secretara de stat în domeniile învățământului general, învățării pe tot parcursul vieții și relațiilor interetnice la Ministerul Educației și Cercetării, Valentina Olaru, a prezentat principalele activități pe care le are în vizor instituția. 

„Ministerul Educației își propune, în primul rând, să mențină disciplina opțională Educație pentru media în planul-cadru pentru toate instituțiile de învățământ. Un alt obiectiv este formarea tuturor profesorilor, indiferent dacă predau sau nu disciplina, deoarece majoritatea nu au dezvoltat aceste competențe la nivel personal. Astfel, se pot evita problemele curente cu dezinformarea și răspândirea știrilor false”, a precizat Valentina Olaru. Secretara de stat a mai declarat că, în colaborare cu Ministerul Culturii, a fost inițiat programul «100 de povești», unde personalități publice vor citi povești în grădinițe, cu scopul de a dezvolta gândirea critică a copiilor”, potrivit ei. 

Și Andrei Chistol, secretar de stat la Ministerul Culturii, a vorbit despre inițiativele instituției. 

„Împreună cu CJI am realizat o serie de activități care au demonstrat un parteneriat excepțional. Îmi doresc ca această colaborare să continue și să ne permită să desfășurăm cât mai multe activități de formare pentru bibliotecari. În comunitățile noastre avem peste 1.300 de biblioteci școlare, care pot servi drept platforme excelente pentru interacțiune și promovarea informațiilor relevante, discuții cu cetățenii pe diferite teme, cum ar fi cele de înțelegere a informației. În ultimii ani bibliotecile au devenit, prin Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova (ABRM), mult mai active, au diseminat, au promovat aceste tipuri de activități și sper că, inclusiv prin acest Plan interministerial, să continuăm acest deziderat”, a precizat secretarul de stat.

Odată cu semnarea Planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM) în Republica Moldova, Mediacritica are în vizor felul în care mai multe instituții vizate implementează activitățile și obiectivele stipulate în document. Între timp, am scris despre rolul bibliotecilor în promovarea Alfabetizării Informaționale și Media, despre activitățile în instituțiile de învățământ extrașcolar, cum ar fi ARTICO sau despre integrarea educației media la grădiniță

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Documentul a fost aprobat de cele două ministere la 17 mai 2024. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.