Titlu senzaționalist și aprecieri nefondate, într-o știre despre un bărbat condamnat la 15 ani de închisoare

Foto: Politia.md

Unele portaluri media continuă să-și informeze publicul utilizând titluri șocante, senzaționaliste prin care să atragă cât mai mult atenția și să amplifice „dramele” despre care relatează. Titlurile sunt însoțite de aprecieri și generalizări care contravin normelor deontologice.

Este și cazul portalului Ea.md care a publicat pe data de 8 august o știre cu titlul: „Sex până la moarte! Un bărbat a ucis femeia care i-a postat serviciile și pe soțul acesteia”. Materialul relatează despre cazul unui bărbat originar din Rusia, condamnat la 15 ani de închisoare în Republica Moldova. Autorul știrii a recurs la exagerări și aprecieri nefondate în titlu, utilizând expresia „Sex până la moarte!”. 

Potrivit Codului deontologic, „jurnalistul pune titluri care corespund conținutului materialului jurnalistic și le evită pe cele care induc publicul în eroare”.

Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști stipulează: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”. Același ghid prevede: „Vom evita determinativele expresive, de obicei cu funcţiune de adjectiv (epitete), în special la redactarea ştirilor. Vom căuta să fim cât mai laconici şi mai neutri, fără a apela la calificative subiective. Un stil concis e mai eficient decât unul cu înflorituri”. 

Anterior, Ioana Avădani, președinta Centrului pentru Jurnalism Independent din România, remarca, într-un comentariu publicat de Mediacritica, abaterile deontologice admise de presa din Republica Moldova și de peste Prut care informau despre un caz similar. Aceasta se referea la faptul că jurnalistul trebuie să informeze fără a recurge la dramatizare și senzaționalism. „Pentru că atunci când ajunge în fața oamenilor, o știre trebuie să răspundă, canonic, la întrebările «tehnice» prevăzute de manual – cine, ce, când, unde, de ce. Dar mai există o întrebare, mai adâncă, la care orice produs mediatic onest și bine făcut trebuie să răspundă: Și ce-i cu asta? De ce aflu eu informația asta? De ce îmi spui tu povestea asta? Este datoria jurnalistului să răspundă cu claritate la această întrebare, chiar nepusă. Să dea produsului muncii sale – și prin aceasta, întregii muncii sale – un rost”, consideră autoarea comentariului.