Unele instituții media continuă să preia comunicate de presă ale unor partide politice, fără să le marcheze corespunzător, creând astfel confuzia că ar fi produse jurnalistice proprii. Sunt preluate masiv atât titlurile, cât și imaginile care însoțesc comunicatele de presă ale partidelor politice, fapt ce constituie încălcări deontologice.
De exemplu, la 11 august, unele portaluri de știri precum Unimedia. info și Oficial.md au publicat un comunicat de presă emis de Partidul Șor despre cum „construcția unui nou drum, care va deveni intrarea principală în oraș, este în plină desfășurare”. Instituțiile de presă au publicat comunicatul partidului, preluând și titlul: „Municipiul Orhei continuă să se dezvolte. Construcția unui nou drum, care va deveni intrarea principală în oraș, este în plină desfășurare”, dar și fotografiile fără a specifica sursa.
Pe Unimedia.info, știrea este publicată cu mențiunea „Redacția Unimedia” la rubrica „Social”, iar pe Oficial.md – la rubrica „Politică”, fără să se menționeze sursa sau autorul textului. Și portalul Telegraph.md a publicat la rubrica „Politic” acest comunicat de presă, folosind însă un alt titlu: „FOTO // Orheiul va avea o nouă intrare principală în oraș la inițiativa lui Ilan Șor” și cu specificarea la final că este „comunicat de presă”, fără însă a preciza cui aparține.
Aceeași situație o atestăm și pe 14 august, când mai multe portaluri media au publicat alt comunicat de presă al Partidului Șor fără indicarea sursei. Bunăoară, Unimedia.info publică o știre cu titlul: „Încă un sat a fost iluminat, datorită echipei lui Ilan Șor” la rubrica „Analize și Comunicate”, care este de fapt un comunicat de presă al Partidului Șor. La fel procedează și Oficial.md „Încă un sat a fost iluminat, datorită echipei lui Ilan Șor | Oficial.md)”. De această dată, Telegraph.md a publicat acest comunicat de presă al Partidului Șor fără indicarea sursei: „FOTO // Un alt sat condus de echipa lui Ilan Șor are iluminat public, după o lungă perioadă de așteptare”.
Nefiind articole marcate corespunzător, cititorul nu poate cunoaște dacă redacția are un contract cu partidul politic de la care preia comunicatele de presă, dacă primește bani pentru acest serviciu sau dacă sunt preluate fără nicio remunerare.
În noiembrie 2022, Anastasia Nani, directoare adjunctă la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), explica într-un comentariu pentru Mediacritica.md că prezența unui astfel de fenomen în presa din Republica Moldova s-a confirmat prin rezultatele monitorizărilor pe care CJI le desfășoară periodic. „(…) Comunicatele de presă, fie ele de laudă la adresa partidului, fie ele acuzatoare în raport cu adversarii, sunt preluate masiv de unele instituții de presă. Și mai grav e că aceste texte preluate nu sunt marcate corespunzător, iar asta ne provoacă să ne punem un șir de întrebări cu referire la onestitatea și integritatea redacțiilor care preiau fidel aceste texte”, a spus Anastasia Nani.
Tot atunci, specialista în comunicare, Natalia Porubin, membră a Consiliului de Presă, preciza că preluarea comunicatelor implică anumite riscuri. „De exemplu, jurnaliștii riscă să publice informații incorecte în cazul în care nu fac un minim efort să verifice comunicatul transmis de o instituție. (…) Unele instituții de presă preiau comunicatele integral, uneori cu greșeli, iar alteori cu fraze manipulatorii, strecurate de comunicatori cu intenția de a promova instituția în cadrul căreia activează”, a explicat Natalia Porubin.
Potrivit Codului Deontologic, „este interzisă informația publicitară mascată, prezentarea informației publicitare fără marcaj sau prezentarea acesteia drept produs jurnalistic”.
Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști spune că „Vom marca clar publicitatea, în special cea politică – „Publicitate politică”, delimitând materialele editoriale de cele publicitare prin procedee grafice (chenar, rubrică, însemne speciale)”.