Săptămâna trecută, câteva portaluri de știri au publicat texte bazate pe declarațiile liderului Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) Igor Dodon în contextul alegerilor parlamentare din toamnă. Articolele conțin o înregistrare video cu sigla PSRM, preluată de pe pagina de Facebook a lui Igor Dodon și fără precizarea că este vorba de un material publicitar, așa cum indică normele deontologice.
Am identificat astfel de materiale pe portalurile Tribuna.md, Curentul.md, precum și pe pagini de Facebook ale portalurilor Telegraph.md sau Alerta.md.
Textele conțin un spot video, prezentat ca parte integrantă a știrii, dar care ridică suspiciuni de propagandă electorală mascată. Videoul difuzat promovează explicit imaginea Blocului Electoral Patriotic și a liderilor săi, imagini cu caracter electoral și simboluri de partid. Deși mesajul are o evidentă tentă de campanie, redacția nu a semnalat că este vorba despre publicitate politică sau material plătit.
În aceeași cheie a procedat și redacția site-ului Omniapres.md, doar că pe înregistrarea video apare sigla Partidul Republican Inima Moldovei.
Codul deontologic al jurnalistului prevede că „este interzisă informația publicitară mascată, prezentarea informației publicitare fără marcaj sau prezentarea acesteia drept produs jurnalistic”. În Cod se mai stipulează că „este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de publicitatea comercială, de subiectele realizate în scop publicitar, de publicitatea politică (electorală). Publicitatea comercială, subiectele realizate în scop publicitar, publicitatea politică (electorală) trebuie marcate distinct și prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu produsele jurnalistice”.
Și Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști, recomandă „vom marca clar publicitatea, în special cea politică – Publicitate politică, delimitând materialele editoriale de cele publicitare prin procedee grafice (chenar, rubrică, însemne speciale)”.