Alfabetizarea informațională, printre prioritățile CA în 2025:  „Vom continua să explicăm de ce este important să existe cineva care să fie de veghe în lanul audiovizualului” 

Foto: Cji.md

Consiliul Audiovizualului (CA) va continua să promoveze alfabetizarea informațională și media în anul 2025, potrivit planului de acțiuni aprobat de autoritate. Președinta instituției susține că CA intenționează să extindă activitățile și dincolo de perioadele electorale, după ce a desfășurat o primă campanie de educare a publicului în contextul alegerilor prezidențiale și a referendumului din octombrie anul trecut.  

Consiliul Audiovizualului a introdus pentru prima dată în 2024 alfabetizarea informațională drept unul dintre obiectivele sale, în urma adoptării Regulamentului european privind libertatea mass-mediei (European Media Freedom Act), care încurajează măsuri naționale pentru consolidarea educației media. Inițiativa se înscrie și printre eforturile societății civile și autorităților de a integra acțiunile de Alfabetizare Informațională și Media (AIM) în Republica Moldova, despre care Mediacritica a mai scris anterior.  

Potrivit raportului de activitate a CA în anul 2024, pentru a transpune acest obiectiv în practică a fost elaborată, cu ajutorul unei experte internaționale, Strategia în domeniul educației media pe dimensiunea autorității de reglementare a audiovizualului​​. Printre obiectivele documentului se numără informarea cetățenilor despre atribuțiile și rolul CA în reglementarea spațiului audiovizual; dezvoltarea gândirii critice în evaluarea conținutului media; sprijinirea cetățenilor în alegerea conținutului media în mod conștient și informat; promovarea pluralismului media și a unei prese independente. 

Totodată, în perioada electorală din toamna anului 2024, instituția a desfășurat o campanie de informare privind combaterea dezinformării și promovarea consumului responsabil de conținut media, fiind publicate pe rețelele sociale mai multe materiale video sau ilustrații în care au fost abordate domenii precum dezinformarea, discursul de ură, protecția minorilor, conținutul violent sau importanța transparenței proprietății media

„Am reușit să facem o minicampanie în contextul electoral – «Alege responsabil, consumă conținuturi de calitate». Am explicat ce înseamnă discursul de ură, ce reprezintă dezinformarea, de ce este interzisă propaganda extremismului și a violenței în conținuturile audiovizuale. De asemenea, ne-am axat pe principiul bunei-credințe și de ce este importantă transparența proprietății. Din reacțiile publicului am înțeles că astfel de acțiuni sunt binevenite și cu siguranță vom continua și în acest an – nu doar în context electoral, dar și în contextul activității noastre – să explicăm de ce este important să existe cineva care să fie de veghe în lanul audiovizualului”, a precizat Liliana Vițu, președinta CA, în cadrul discuțiilor publice privind activitatea instituției din anul precedent.  

Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare. 

CONTEXT 

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale. 

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare. 

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene. 

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.