Alfabetizarea media, între prioritățile CA și realitatea din societate: „Orice efort contează pentru a învăța să ne informăm din prima sursă”

Foto: Consiliuaudiovizual.md

În campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie, Consiliul Audiovizualului (CA) continuă să apropie publicul de concepte-cheie legate de consumul responsabil de informație, sub îndemnul „Informează-te corect, alege responsabil”. Pe pagina de Facebook a instituției sunt publicat mai multe materiale video și ilustrații informative, în care au fost explicate fenomene precum discursul de ură, ce este dezinformarea sau ce reprezintă publicitatea de stat.

Inițiativa se înscrie și printre eforturile societății civile și autorităților de a integra acțiunile de Alfabetizare Informațională și Media (AIM) în Republica Moldova, despre care Mediacritica a mai scris anterior.  

„Campania este o continuare a eforturilor noastre de a contribui la o mai mare vizibilitate a activității CA în rândul oamenilor și, implicit, la alfabetizarea media. Campania în acest an a fost lansată de Ziua Libertății Presei și se axează pe explicarea unor noțiuni din CSMA, pe popularizarea modificărilor operate recent la Cod, precum și pe activitatea CA (de exemplu, explicăm care este diferența între reglementare și cenzură). Considerăm ca orice efort este important pentru ca societatea noastră să se obișnuiască din ce în ce mai mult cu informarea din prima sursa, cu explicațiile și cu răspunsurile la unele întrebări care sunt generalizate și banalizate în spațiul public. Sunt eforturi nepopulare, dar necesare. Cu cât mai mult o să încetățenim aceste practici, cu atât mai conștientă va deveni societatea în raport cu informațiile pe care le recepționează despre evenimente, fenomene și activitatea instituțiilor”, a precizat pentru Mediacritica Aneta Gonța, vicepreședinta CA.

De altfel, rezultatele studiului „Evaluarea gradului de alfabetizare media”, realizat de Consiliul Europei și CA și prezentat la Chișinău la începutul lunii septembrie, arată că există o discrepanță între percepția riscurilor dezinformării și interesul real pentru instruiri în acest sens. Deși moldovenii recunosc pericolul dezinformării și susțin introducerea unui curs opțional de educație media în școli, interesul adulților pentru astfel de instruiri rămâne extrem de redus: 64% dintre ei declară că nu sunt interesați să-și dezvolte aceste competențe. 

„Este foarte complicat să pretinzi că poți evalua gradul de alfabetizare media în Republica Moldova. Or, este un proces foarte complex și un fenomen care cuprinde foarte multe elemente și să vedem dacă oamenii le înțeleg, cum relaționează oamenii cu informația, cu dezinformarea, cu alte aspecte ale dezordinii informaționale. CA ar putea, din datele acestui studiu, să învețe niște lecții și să le ia drept bază pentru elaborarea politicilor publice în domeniul alfabetizării media pe segmentul nostru, în calitate de instituție. Cifrele din studiu sunt foarte valoroase, procentajul este valoros pentru mai multe segmente ale societății”, a conchis Aneta Gonța. 

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.