Ce presupune mecanismul de luptă cu dezinformarea în audiovizual și cum este aplicat în practică

Unicul mecanism de ordin juridic creat pentru penalizarea dezinformării în Republica Moldova este prevăzut în legislația audiovizuală. Afirmația, bineînțeles, este valabilă doar în contextul în care excludem din vizor suspendarea unor posturi TV de către Comisia pentru Situații Excepționale, pe durata stării de urgență, sau blocarea de către SIS a website-urilor ce distribuie conținut periculos pentru securitatea țării și după expirarea stării de urgență.

Codul Serviciilor Media Audiovizuale (CSMA) interzice posturilor TV și de radio, precum și distribuitorilor de servicii media, numiți popular cabliști, să difuzeze programele audiovizuale ce constituie dezinformare, propagandă a agresiunii militare, conținut extremist și orice alt conținut care prezintă o amenințare pentru securitatea națională [art. 17 alin. (3) CSMA]. 

În prezent, dezinformarea este definită drept procesul de răspândire intenționată, pe orice cale, în spațiul public, a informațiilor al căror caracter fals sau înșelător poate fi verificat și care sunt de natură să dăuneze securității naționale. 

Inițial, definiția dezinformării, introdusă în premieră în iunie 2022, avea un alt conținut. Noțiunea presupunea răspândirea intenționată a informațiilor false, create pentru a dăuna unei persoane, unui grup social, unei organizații sau securității statului. Legiuitorul a hotărât însă în august 2023 să restrângă definiția dezinformării la informațiile false care „țintesc” doar în securitatea statului și nu în drepturile unor persoane particulare. 

Sancțiuni pentru difuzarea dezinformării

Pentru difuzarea dezinformării, televiziunile, radiourile și distribuitorii de servicii media se pot alege cu sancțiuni usturătoare. Acestea diferă în funcție de faptul dacă furnizorul sau distribuitorul sa află la prima abatere ori recidivează.

 
Pentru prima încălcare, posturile TV/radio și distribuitorii pot fi sancționați cu o amendă cuprinsă între 40.000 și 70.000 de lei. 

La a doua abatere, amenda variază între 70.000 și 100.000 de lei. 

Cea de-a treia încălcare este urmată de retragerea licenței de emisie a furnizorului [art. 27 lit. f) CSMA].

[Notă] Legea nu stabilește un termen de prescripție, adică încălcările stabilite de CA rămân valabile pentru o perioadă nelimitată în timp. 

Metodologia privind constatarea dezinformării

În septembrie 2023, Consiliul Audiovizualului (CA) a aprobat un set de norme metodologice ce vizează constatarea și evaluarea cazurilor de dezinformare. Potrivit autorității, documentul nu constituie un act normativ și este destinat doar aparatului CA.

Procesul de evaluare a unui potențial caz de dezinformare poate fi declanșat atât din oficiu – la inițiativa unui membru al CA -, cât și la cererea oricărei părți interesate. Potrivit Metodologiei, evaluarea cazurilor de presupusă dezinformare necesită o analiză în trei etape:  

1. Examinarea preliminară a petiției sau a sesizării membrului CA;  

2. Descrierea contextului în care a apărut cazul;  

3. Aplicarea criteriilor de evaluare, pentru a determina dacă potențialul caz constituie sau nu dezinformare și, respectiv, dacă este sau nu încălcată legislația audiovizuală.

Între altele, Lituania, unicul stat membru al UE care a are o definiție legală a dezinformării, operează cu tălmăciri și mai laconice („diseminare intenționată a unor informații false”). Potențialele acțiuni de dezinformare sunt evaluate de autoritatea de reglementare lituaniană tot prin prisma a trei criterii: sursa care a răspândit informația, conținutul și contextul, precum și momentul în care a fost răspândită informația. Aceste aspecte, analizate în cumul, oferă o imagine mai clară asupra naturii amenințării reprezentate de potențiala dezinformare.

Practici curente

Potrivit legii, CA are obligația de a supraveghea spațiul audiovizual național și, în cazul constatării dezinformării, trebuie neapărat să dispună monitorizarea repetată în decurs de 7 zile. Totodată, în perioada electorală, examinarea cazurilor de dezinformare trebuie să fie făcută în maxim 5 zile lucrătoare.

Deocamdată, pârghiile de sancționare a dezinformării nu sunt suficient de bine exploatate. În aprilie 2024, acestea au fost aplicate, în premieră,  în raport cu televiziunea publică TV Găgăuzia și furnizorul privat ATV. Iar în octombrie curent, și un distribuitor din Găgăuzia s-a ales cu o amendă pentru dezinformare.