Cum poți să controlezi algoritmii rețelelor sociale pentru a obține conținutul pe care îl dorești cu adevărat

Foto: Pixabay.com

Fie că este vorba despre fluxul de știri de pe Facebook sau anumite pagini de pe TikTok, algoritmii rețelelor sociale iau constant decizii în culise pentru a promova anumite conținuturi, dând naștere astfel la fluxurile pe care le cunoaștem cu toții. Dar cine știe cu adevărat cum funcționează acești algoritmi? Și, mai important, există o modalitate de a-i manipula pentru a vedea mai mult conținut de care îți dorești? Publicația The Conversation explică.

În contextul rețelelor sociale, algoritmii (mai exact, „algoritmii de recomandare”) determină totul, de la ceea ce este probabil să citești, la persoanele pe care este probabil să le urmărești. Scopul lor principal este să mențină atenția ta cât mai mult posibil, într-un proces numit „optimizare pentru angajament”. Cu cât interacționezi mai mult cu conținutul de pe o platformă, cu atât acea platformă îți poate valorifica mai eficient atenția și te poate viza cu reclame, care reprezintă principala sursă de venit, precizează sursa.

Unul dintre primii algoritmi de flux de știri pentru rețelele sociale a fost implementat de Facebook la mijlocul anilor 2000. De atunci, algoritmii au devenit mult mai puternici și mai subtili. Acum, aceștia iau în considerare o multitudine de factori pentru a determina modul în care conținutul este promovat. De exemplu, algoritmul de recomandare „For You” de pe Twitter se bazează pe o rețea neurală care folosește aproximativ 48 de milioane de parametri.

MODALITĂȚI DE PERSONALIZARE A REȚELELOR SOCIALE

Potrivit The Conversation, există câteva modalități prin care poți încerca să-ți personalizezi rețelele sociale pentru a-ți servi mai bine. Deoarece algoritmii se bazează pe datele tale și pe obiceiurile tale pe rețelele sociale, primul pas important este să schimbi aceste obiceiuri și date sau cel puțin să înțelegi cum ar putea ele să-ți influențeze experiențele online.

  1. Interacționează cu conținutul în care ai încredere și pe care dorești să-l vezi mai des

Indiferent de tipul de flux pe care dorești să-l creezi, este important să urmărești surse de încredere. Gândește-te critic la conturile și paginile pe care le urmărești, punând întrebări precum: Cine este autorul acestui conținut? Are autoritate în acest domeniu? Ar putea avea un anumit scop?

Cu cât conținutul cu care interacționezi este de calitate mai bună, cu atât mai probabil este să-ți fie recomandat conținut similar valoros (în loc de știri false). De asemenea, poți juca cartea „optimizării pentru angajament” prin a interacționa mai mult (și mai mult timp) cu tipul de conținut care dorești să ți se recomande. Asta înseamnă să dai like și să distribui acest conținut, precum și să cauți activ postări similare.

  • Fii rațional în furnizarea informațiilor tale

În al doilea rând, poți fi mai rațional în furnizarea datelor tale personale către platforme. Companiile de social media știu mai multe despre tine decât crezi – de la locația ta, la interese ori activități în afara aplicației.

Dacă limitezi informațiile pe care le furnizezi despre tine, restricționezi și măsura în care algoritmul te poate viza. Este util să ții conturile tale de social media neconectate între ele și să eviți să folosești opțiunile „Conectare cu Facebook” sau „Conectare cu Google” atunci când creezi un cont nou.

  • Verifică-ți setările

Reglarea setărilor de confidențialitate și personalizare te va ajuta să eviți să fii microtargetat prin fluxul tău. Setarea „Activitatea în afara Facebook” îți permite să rupi legătura dintre contul tău de Facebook și activitățile tale în afara platformei. Opțiuni similare există și pentru TikTok și Twitter.

Instrumentele de blocare a publicității și extensiile de browser care îmbunătățesc confidențialitatea pot fi, de asemenea, utile. Aceste instrumente, cum ar fi uBlock Origin și Privacy Badger, care sunt open-source, ajută să prevină cookie-urile și pixelii de marketing să-ți „urmărească” obiceiurile de navigare pe măsură ce treci între rețelele sociale și alte site-uri web.

  • Fii (dez)angajat

Un ultim sfat este să te desprinzi pur și simplu de conținutul pe care nu-l dorești în fluxul tău. Acest lucru înseamnă ignorarea oricăror postări care nu-ți plac sau „ascunderea” lor dacă este posibil, pauze conștiente pentru a evita „scrollul continuu”, revizuirea regulată a listei de persoane pe care le urmărești.

Din cauza complexității și răspândirii algoritmilor, nu poți garanta controlul total asupra lor. Cu toate acestea, „nu ar trebui să lași interesele giganților tehnologici să dicteze modul în care interacționezi cu rețelele sociale. Prin conștientizarea modului în care funcționează algoritmii, ce pot să facă și care este scopul lor, poți să devii un curator activ al propriilor tale fluxuri, în loc să fii o victimă pasivă pentru publicitate”, conchide The Conversation.