Editorii europeni și englezi revendică 25 de miliarde de euro de la Google pentru „practici anticoncurențiale” în domeniul publicității online

Sursa foto: Pixabay.com

Două plângeri vor fi depuse în săptămânile următoare de către editorii europeni și englezi împotriva Google, în fața instanțelor din Țările de Jos și Marea Britanie, pentru „practici anticoncurențiale” în domeniul publicității online. Aceștia pretind de la gigantul american daune de până la 25 de miliarde de euro, anunță publicația franceză Le Figaro.

„Aceste plângeri vor fi formulate pe baza deciziei pronunțate împotriva Google anul trecut de către Autoritatea Concurenței din Franța”, a explicat pentru Figaro Damien Geradin, unul dintre avocații responsabili de dosar, specializat în dreptul concurenței. În iunie 2021, autoritatea franceză din domeniul concurenței a condamnat Google la o amendă de 220 de milioane de euro pentru că și-a promovat, în anul 2014, propriile servicii de comercializare a spațiilor de publicitate pe site-uri și aplicații online.

Decizia autorității franceze a deschis astfel calea unor noi acțiuni judiciare din partea jucătorilor care cred că au suferit din cauza practicilor gigantului american, pentru a cere daune. „Din moment ce Google nu a contestat presupusele fapte, acest lucru a creat o prezumție de încălcare care poate fi acum adusă drept argument în fața instanțelor”, a spus avocatul citat de publicația franceză.

„Suntem în faza de recrutare pentru a reuni reclamanții din cele douăzeci și șapte de state membre UE. Pot fi editori de presă, dar și editori de site-uri de jocuri, de exemplu, care funcționează cu publicitatea online”, explică avocatul.

O plângere separată va fi depusă la o instanță din Regatul Unit pentru edituri engleze. Procedura se va baza pe principiul „opt-out”, ceea ce înseamnă că toți editorii britanici vor fi incluși automat în acțiunea colectivă, cu excepția cazului în care aceștia solicită să fie excluși.

Pentru a ajunge la suma totală de 25 de miliarde de daune solicitate de la gigantul american Google, avocații se bazează pe metoda de calcul prezentată în decizia autorității franceze pentru concurență. Acesta din urmă a evidențiat importante comisioane colectate de sistemul de platforme de schimb de publicitate al Google, precum și pierderea de venituri suferită de concurenții săi.

Reacția Google

„Această acțiune în justiție este speculativă și oportunistă. De îndată ce primim plângerea, o vom combate riguros”, a comentat un purtător de cuvânt al Google. 

„Google lucrează în mod constructiv cu editorii din Europa. Instrumentele noastre de publicitate, precum și cele ale numeroșilor noștri concurenți din domeniu, ajută milioane de site-uri și aplicații să-și finanțeze conținutul și ajută companiile de diferite tipuri să ajungă la clienți noi. Aceste servicii se adaptează și evoluează în parteneriat cu acești editori”, a mai precizat el pentru publicația franceză.

În ultimele luni, Comisia Europeană și Autoritatea de Concurență din Marea Britanie au anunțat că investighează practicile Google în domeniul tehnologiilor publicitare. În Statele Unite, de altfel, aproximativ zece state au depus plângeri la instanțele federale pe același subiect.