#PEÎNȚELES. Ce înseamnă greenwashing?

Întrebare: În ultima ediție a Podcastului cuMINTE, despre dezinformarea cu privire la schimbările climatice, una dintre invitate a menționat despre greenwashing. Ce este asta?

Termenul greenwashing desemnează o practică de marketing sau din relațiile publice, utilizată de o organizație pentru a-și crea o imagine înșelătoare de responsabilitate ecologică, ca și cum mai degrabă ar imita această responsabilizare. De cele mai multe ori, cheltuielile implicate se concentrează mai mult pe publicitate decât pe acțiuni reale în sprijinul mediului și dezvoltării durabile, explică Wikipedia.org.

Unele companii recurg la greenwashing pentru a atrage clienți sau pentru a-și îmbunătăți imaginea publică, fără a se implica cu adevărat în acțiuni concrete pentru protecția mediului. Greenwashingul poate include etichetarea produselor sau serviciilor ca „verzi” sau „ecologice” fără să existe dovezi solide care să susțină aceste afirmații ori promovarea unor aspecte minore sau izolate ale operațiunilor unei companii ca fiind „ecologice”, în timp ce ignoră practicile mai puțin sustenabile.

În context, un raport publicat de compania de date de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) RepRisk, arătă că numărul cazurilor de greenwashing sau dezinformare ecologică, efectuate de bănci și companii de servicii financiare din întreaga lume, a crescut cu 70% în ultimele 12 luni. Compania elvețiană a înregistrat 148 de cazuri din industria serviciilor bancare şi financiare la nivel global, în cele 12 luni până la sfârşitul lui septembrie 2023, în creştere de la 86 în ultimele 12 luni. Din cele 148 de cazuri, 106 țin de instituţii financiare europene.

Există o strânsă legătură între greenwashing și mass-media, deoarece presa poate influența în mod semnificativ modul în care practicile de greenwashing sunt percepute de public și poate juca un rol crucial în dezvăluirea și criticarea acestor practici. 

A fi conștienți de greenwashing ne permite să fim consumatori mai responsabili, să protejăm mediul înconjurător și să exercităm presiune asupra companiilor pentru a-și îmbunătăți practicile de sustenabilitate.