#PEÎNȚELES. Ce reprezintă un cyborg pe rețelele sociale?

Întrebare: Cunosc cine sunt trollii, am auzit de boți, dar îmi puteți explica ce înseamnă un cyborg pe social media?

Răspuns:

Într-adevăr, la Mediacritica am explicat anterior ce înseamnă trolli și trolling și ce sunt boții

În ceea ce privește un cyborg, este vorba de o combinație între un om și o tehnologie avansată. Termenul vine din engleză, de la „cybernetic organism”, și se referă la o entitate care are atât părți biologice (naturale), cât și părți artificiale (tehnologii).

O definiție de pe Onlinelibrary.wiley.com spune că „un cyborg este un hibrid între un bot și un om. Cyborgii sunt conturi de pe rețelele sociale care nu sunt întotdeauna gestionate de roboți, dar nici întotdeauna de oameni. Prin urmare, într-un anumit interval de timp, pot fi detectați ca fiind roboți, iar în alt moment pot fi identificați ca oameni. Acest comportament apare deoarece sunt controlați de operatori umani într-o anumită perioadă de timp, însă în alte momente sunt gestionați de scripturi automatizate”. 

Un cyborg ar putea fi un om care utilizează automatizarea pentru a fi ajutat sau un bot ce utilizează oameni pentru a oferi servicii personalizate. În cazul unui astfel de cont de pe rețelele sociale, cel care îl deține poate să publice mesaje sau să interacționeze manual, dar programul automat poate prelua controlul pentru a redistribui aceste mesaje sau pentru a da like-uri în masă. 

Cyborgii pot avea diverse scopuri, de la promovarea unui mesaj, la influențarea opiniei publice sau răspândirea de informații corecte ori false. Este destul de dificil pentru un simplu utilizator să identifice un social media cyborg. Astfel de conturi par destul de autentice, deoarece combinația de activitate umană și automată este mai greu de detectat. De fapt, anumite programe învață să recunoască aceste conturi analizând diferențele dintre datele automate și cele livrate de oameni.