#PEÎNȚELES. Cum pot fi închise posturi TV sau blocate site-uri în Republica Moldova?

Întrebare: Am citit articolul despre cenzură și aș vrea să fie explicat și faptul închiderii unor site-uri sau televiziuni în ultimul an. Pe ce articole din lege se bazează și dacă aceste decizii au un suport legal bine argumentat?

Răspuns:

Este adevărat că, în ultima perioadă, am asistat la blocarea mai multor site-uri de știri ori la suspendarea licențelor pentru câteva posturi de televiziune. Am putea vorbi despre o premieră, dacă ne referim la numărul de site-uri blocate și de posturi TV care au rămas pentru moment fără licență. Deciziile din ultima vreme se bazează în special pe situația generată de invazia Rusiei în Ucraina și dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale, emise în contextul declarării situației de urgență în țară. O astfel de decizie a fost luată în decembrie anul trecut, când au fost suspendate licențele de emisie a șase posturi de televiziune (Primul în Moldova, RTR Moldova, Accent TV, NTV Moldova, TV6, Orhei TV) pentru „lipsa unei informări corecte în reflectarea evenimentelor naționale, dar și a războiului din Ucraina”. Mai multe detalii la acest subiect găsiți AICI.

Dincolo de stările de urgență și situațiile excepționale, legislația prevede clar când licența unui post de televiziune poate fi suspendată și când poate fi retrasă. Ca să se ajungă la suspendarea unei licențe, unui furnizor de servicii media trebuie să-i fie aplicate gradual sancțiuni, prevăzute la art. 84 din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova. Între altele, acest articol prevede: 

  • (10) Se sancţionează cu suspendarea licenţei de emisie sau a autorizaţiei de retransmisiune furnizorul de servicii media sau, respectiv, distribuitorul de servicii media care a comis în mod repetat, în decurs de 12 luni, încălcările prevăzute la alin.(8). Suspendarea licenţei de emisie sau a autorizaţiei de retransmisiune se aplică după ce au fost aplicate gradual sancţiunile prevăzute la alin. (4)–(81).
  • (103) Se sancționează cu suspendarea licenței de emisie, pe o perioadă de cel mult 7 zile, furnizorii de servicii media care, după ce au fost sancționați conform alin. (102) din prezentul articol, au difuzat în mod repetat conținuturi calificate drept dezinformare.

Dacă ne referim la condițiile în care un post TV poate rămâne definitiv fără licență, articolul 27 din Cod enumeră aceste cazuri: 

Licenţa de emisie este retrasă în cazul în care furnizorul de servicii media:

  • a) renunţă la difuzarea serviciului media audiovizual;
  • b) nu a început emisia în termen de 6 luni de la eliberarea licenţei de emisie în format analog şi de 3 luni – în sistem digital terestru;
  • c) nu a plătit taxa pentru licenţa de emisie, după ce a fost avertizat de 2 ori, în scris, de către Consiliul Audiovizualului;
  • d) a prezentat Consiliului Audiovizualului informaţii false, care au condus la încălcarea regimului juridic al proprietăţii în domeniul serviciilor media audiovizuale;
  • e) a încălcat în mod repetat prevederile art.11 alin.(2) care se referă la propagarea, incitarea, promovarea sau justificarea urii rasiale, xenofobiei, antisemitismului sau a altor forme de ură fondate pe intoleranţă sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de naţionalitate, de religie, de dizabilitate sau de orientare sexuală , la pornografia infantilă sau a altor programe a căror difuzare este interzisă prin Regulamentul privind conţinuturile audiovizuale, elaborat şi aprobat de către Consiliul Audiovizualului, după consultarea cu furnizorii de servicii media şi distribuitorii de servicii media
  • și ale art.17 din prezentul cod care se referă la protejarea spaţiului audiovizual național și se referă la interzicerea difuzării programelor audiovizuale ce constituie discurs care incită la ură, dezinformare, propagandă a agresiunii militare, conținut extremist, conținut cu caracter terorist sau care prezintă o amenințare pentru securitatea națională
  • după ce i-au fost aplicate gradual sancţiunile prevăzute la art.84 alin.(9) din prezentul cod.  Asta înseamnă amenzi de la 40000 de lei la 70000 de lei, iar pentru încălcarea repetată, amenda constituie de la 70000 de lei la 100000 de lei;
  • f) nu remediază încălcarea pentru care a fost sancţionat cu suspendarea şi/sau este sancţionat mai mult de două ori în decursul a 12 luni de la expirarea sancţiunii de suspendare;
  • h) furnizorul de servicii media a cărui licență de emisie a fost suspendată în conformitate cu art.84 alin. (91) din prezentul cod nu remediază încălcarea.

Acestea sunt bazele legale pentru suspendarea și retragerea licenței unui post TV. 

CUM ARE LOC BLOCAREA SITE-URILOR DE ȘTIRI

În ceea ce privește blocarea site-urilor de știri, instituția care monitorizează și emite ordine prin care se solicită blocarea este Serviciul de Informații și Securitate. Dar de blocarea propriu-zisă nu este responsabilă SIS. Într-un răspuns oficial la o solicitare a portalului Mediacritica, Serviciul de Informații și Securitate a precizat că „obligația de blocare a paginilor web incluse de către SIS în lista surselor online care promovează știri false în domeniul ce afectează securitatea națională, precum și sursele online care prin mesaje promovate incita la ură, dezordini în masă sau război revine furnizorilor de rețea și/sau servicii de comunicații electronice în limita capacităților tehnice”.

„În condițiile stării de urgență, SIS desfășoară activități pe palierul mediatic doar în scopul identificării și solicitării blocării surselor online care promovează știri false în domeniul ce afectează securitatea națională, precum și surselor online care, prin mesajele promovate, incită la ură, la dezordini în masă sau război. După expirarea termenului stării de urgență, SIS nu va dispune de atribuții legale în domeniul online și, respectiv, va rămâne fără acoperire juridică de securizare a societății de la știrile false. Activitatea se va reduce la cercetare penală doar pe unele fapte ce vor cădea sub incidența Codului Penal”, se mai arată în răspunsul SIS.

Pe parcursul anului 2022, SIS a emis ordine de blocare a 12 resurse online ce promovează știri false în domenii ce afectează securitatea națională, precum și sursele online care, prin mesajele promovate, incită la ură, la dezordini în masă sau război. Iar la 22 martie, SIS a anunțat că a solicitat blocarea a cinci site-uri care „publică informaţii false în domeniul ce afectează securitatea națională”. Este vorba de mai multe clone ale Sputnik.

În concluzie, retragerea licenței unui furnizor de servicii media sau blocarea unui site este ultima pârghie la care pot recurge instituțiile abilitate ale statului, iar deciziile trebuie să fie motivate din punct de vedere legal. Cu toate acestea, cu privire la legalitatea și argumentarea unei astfel de decizii se pot pronunța doar instanțele de judecată naționale sau internaționale.