Dezinformarea și impactul inteligenței artificiale (AI) asupra modului în care este produsă și distribuită informația sunt două provocări majore ale anului 2025. Concluziile se conțin în raportul global „The State of Journalism 2025”, publicat de platforma de cercetare și networking media Muck Rack, care a intervievat peste 1.890 de jurnaliști activi în presa scrisă, audiovizuală și online.
Pentru al doilea an consecutiv, dezinformarea este percepută drept cea mai gravă amenințare la adresa jurnalismului profesionist, arată sursa. Această evaluare este constantă indiferent de regiunea geografică sau de tipul de instituție media în care lucrează jurnaliștii. Raportul arată că mai mult de o treime dintre reprezentanții breslei consideră dezinformarea și informarea eronată drept cea mai gravă amenințare la adresa viitorului jurnalismului, depășind îngrijorările legate de încrederea publicului și finanțare.
„Volumul uriaș de informații neverificate, teoriile conspiraționiste propagate pe rețelele sociale și uzul intens al canalelor anonime, cum ar fi Telegram, erodează încrederea în presă și îngreunează misiunea jurnalismului de interes public”, concluzionează raportul.
INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ: UNEALTĂ SAU AMENINȚARE
Aproximativ 77% dintre jurnaliști declară că folosesc cel puțin ocazional inteligența artificială (AI) în procesul lor de lucru. În topul celor mai utilizate instrumente se află ChatGPT (42%), folosit în special pentru generarea de idei, titluri, sinteze sau structurarea de articole.
Deși majoritatea jurnaliștilor văd AI ca pe un sprijin pentru eficiență, există rezerve clare legate de riscurile de etică profesională care se referă la generarea de conținut inexact sau neverificabil, confuzia dintre vocea jurnalistului și produsul unei mașini, riscul uniformizării mesajului public.
De asemenea, potrivit cercetării, multe redacții nu au încă politici clare privind utilizarea AI, ceea ce lasă loc pentru erori, manipulări sau chiar contaminarea neintenționată a produsului jurnalistic cu conținut artificial neverificat.
Raportul mai arată că Facebook este acum cea mai valoroasă platformă socială pentru jurnaliști, înlocuind X (fostul Twitter). Aproximativ unul din cinci jurnaliști (21%) consideră X drept platforma lor principală în acest an, în scădere față de 36% anul trecut.
Muck Rack este o platformă de comunicare profesională creată pentru a conecta jurnaliști, redacții și specialiști în relații publice. Sediul său principal este în Statele Unite, iar serviciile sale sunt utilizate de redacții majore din întreaga lume, precum The Washington Post, CNN, Reuters, NPR, The Guardian sau Bloomberg. Începând cu 2019, platforma publică anual studiul intitulat „The State of Journalism”, devenit deja o referință internațională pentru înțelegerea schimbărilor din profesie. Studiul a fost realizat în aprilie 2025, pe baza răspunsurilor colectate prin sondaj de la 1.893 de jurnaliști din diverse regiuni și medii (presă scrisă, radio, TV, online, freelance). Respondenții provin în mare parte din SUA, dar sunt incluși și jurnaliști din alte regiuni (Europa, America Latină, Asia, Africa).