Companii precum Meta, Google, TikTok sunt supuse reglementărilor privind serviciile digitale impuse de UE

Foto: Pixabay.com

Marile companii precum Google, Meta, Microsoft, Twitter, TikTok și alți giganți din tehnologie ar trebui să utilizeze noi reguli ale UE privind conținutul online care li se aplică începând de vineri, 25 august, pentru a restabili încrederea și siguranța în platformele lor, informează Reuters. Regulile, cunoscute sub denumirea de Legea privind Serviciile Digitale (DSA), cer companiilor să gestioneze riscurile, să efectueze audituri externe și independente, să împărtășească date cu autoritățile și cercetătorii, dar și să adopte un cod de conduită.

Deși DSA, adoptată în octombrie 2022, nu va intra în vigoare pentru cei mai mulți furnizori de servicii până în februarie 2024, punerea în aplicare începe la 25 august pentru platforme mari precum Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X (Twitter în trecut) și YouTube. În total este vorba despre 19 platforme incluse pe lista celor „foarte mari” de către Comisia Europeană și care trebuie să ia măsuri pentru a aborda, între altele, riscurile legate de diseminarea online a conținutului ilegal, efectele negative asupra libertății de exprimare și de informare sau pentru a combate răspândirea dezinformării.

În context, Reporteri fără Frontiere (RSF) a venit cu un set de recomandări pentru o punere în aplicare „cât mai determinată și ambițioasă” a pachetul legislativ privind serviciile digitale. „Comisia nu trebuie să ezite în fața marilor platforme. DSA îi oferă resurse legale fără precedent. Îndemnăm Comisia să înceapă să arate cea mai mare fermitate în implementarea DSA imediat ce aceasta intră în vigoare”, a declarat secretarul general al RSF, Christophe Deloire.

Astfel, Reporteri fără Frontiere recomandă Comisiei Europene să ceară transparența algoritmilor de moderare și recomandare, să găsească modalități de a determina platformele să respecte cerința de neutralitate politică, ideologică și religioasă, să asigure respectarea strictă a „codurilor de conduită” cum ar fi Codul împotriva Dezinformării adoptat în 2022 și deja în vigoare. Potrivit RSF, până acum acest cod a fost semnat doar de o singură platformă, iar Comisia Europeană ar trebui „să transforme acest angajament într-o obligație”.

De asemenea, RSF recomandă Comisiei Europene, atunci când se confruntă cu platforme care nu respectă DSA, „să implementeze măsurile coercitive cele mai puternice ale DSA rapid și hotărât, inclusiv amenzi de până la 6% din cifra de afaceri globală și chiar interzicerea operării în UE”.

„Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale urmăresc să creeze un spațiu digital mai sigur în care drepturile fundamentale ale utilizatorilor să fie protejate și să stabilească condiții de concurență echitabile pentru întreprinderi”, precizează Comisia Europeană.
Respectarea Regulamentului privind serviciile digitale va fi asigurată prin intermediul unei arhitecturi de supraveghere paneuropene, susțin autoritățile UE. Comisia va lucra îndeaproape cu coordonatorii serviciilor digitale în cadrul de supraveghere instituit prin Regulamentul privind serviciile digitale. Aceste autorități naționale, care sunt responsabile și cu supravegherea platformelor și a motoarelor de căutare mai mici, vor trebui să fie instituite de statele membre ale UE până la 17 februarie 2024. Această dată este și termenul până la care toate celelalte platforme vor trebui să se conformeze obligațiilor care le revin în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale și să le asigure utilizatorilor lor protecția și garanțiile prevăzute în regulament.