O campanie de propagandă foarte sofisticată, care provine din Rusia și ar fi fost menită să influențeze occidentalii cu privire la războiul din Ucraina, ar fi fost descoperită de gigantul Meta.
În Germania, publicația germană Der Spiegel ar fi avertizat despre penuria de gaze naturale. În Marea Britanie, The Guardian ar fi ridicat îndoieli cu privire la crimele de război ale Rusiei în Ucraina. În Italia, Ansa, una dintre cele mai importante agenții de presă, ar fi criticat depozitarea de la Kiev a cerealelor atât de necesare. Toate aceste știri false au fost promovate la scară largă pe Facebook și Twitter. Campania a făcut parte dintr-o operațiune extinsă de influență a Rusiei pentru a promova invazia Ucrainei de către Kremlin, care a vizat publicul din Uniunea Europeană și Regatul Unit, potrivit unui raport publicat în această săptămână de Meta, transmite POLITICO.
Campania de propagandă și dezinformare a fost orchestrată pe site-uri media false care au clonat marile publicații europene precum Der Spiegel, The Guardian sau Ansa.
Totodată, DFRLab, un laborator de experți care lucrează pentru Atlantic Council, un think tank american specializat în relații internaționale, a publicat o lungă postare pe blog în care detaliază această vastă rețea „formată din 1.633 de conturi, 703 pagini, 29 de profiluri de Instagram și un grup de Facebook. Aceste conturi au promovat interesele Kremlinului dincolo de Germania, vizând și Franța, Regatul Unit, Italia, Ucraina și Letonia”, precizează Liberation.fr. Marți, ONG-ul belgian EU Disinfolab, specializat în analiza dezinformării, a publicat și un raport care confirmă prezența unei astfel de rețele, denumită „Doppelganger” („clonă”) din cauza site-urilor clonate create.
În total, au fost descoperite peste 60 de site-uri media frauduloase, aproape toate fiind promovate intens pe rețelele sociale, inclusiv prin intermediul reclamelor pe Facebook cu un total de peste 100.000 de dolari, care au comercializat propaganda rusă despre războiul din Ucraina.
Gigantul Meta nu a putut să atribuie acțiunea unui anumit grup din Rusia, însă mai multe dovezi, inclusiv faptul că unele dintre aceste site-uri web au fost înregistrate în interiorul țării, sau utilizarea extensivă a alfabetului chirilic și greșelile de limbă asociate în primul rând cu limba rusă tradusă, împreună cu narativele promovate, indică asupra faptului că ar fi o acțiune a Rusiei.
Campania, care a avut loc în perioada aprilie-septembrie, reprezintă „cel mai mare și mai complex efort sub acoperire” de promovare a intereselor Rusiei pe rețelele sociale de la începutul războiului din Ucraina, se arată în raportul Meta.
Alte organizații media ale căror site-uri web au fost copiate pentru a promova minciunile Moscovei includ mai multe publicații renumite, printre care Welt din Germania, 20 Minutes din Franța și Daily Mail din Marea Britanie.