Întrebare: Am văzut că s-a creat Centrul pentru comunicare strategică și combaterea dezinformării, însă nu mi-e clar ce fel de comunicare este această comunicare strategică, dacă puteți explica.
Răspuns:
Într-adevăr, în Republica Moldova a fost creat Centrul pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării, în luna iulie a acestui an, iar pe 22 decembrie a fost aprobată Concepția de comunicare strategică și contracarare a dezinformării, a acțiunilor de manipulare a informației și a ingerințelor străine pentru anii 2024-2028. În Legea privind Centrul pentru Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării, comunicarea strategică este definită ca fiind „aplicare strategică, planificată, țintită și coordonată a mijloacelor de comunicare pentru a atinge obiectivele strategice ale autorității și ale statului”.
În general, comunicarea strategică reprezintă planificarea, implementarea și gestionarea intenționată a mesajelor și a fluxului de informații pentru a atinge anumite obiective, bunăoară obținerea susținerii cetățenilor, influențarea opiniilor sau comportamentelor oamenilor, oferirea informațiilor veridice, care să combată dezinformarea pe subiecte importante pentru stat.
Platforma pentru Inițiative de Securitate și Apărare precizează, într-un video explicativ, că comunicarea strategică „reprezintă capacitatea de coordonare a procesului de transmitere a mesajului corect și de creare a narațiunilor proprii, oferind o orchestrare mai eficientă a activității guvernamentale, pentru a conduce și a coordona procesul decizional într-un mod favorabil interesului național”.
„La nivelul instituțiilor (ministere, forțe armate, Poliție etc.), comunicarea strategică este un instrument de strategie de dezvoltare organizațională, care răspunde la întrebări de genul: Care sunt beneficiile integrării în Uniunea Europeană?; De ce avem nevoie de dezvoltarea capabilităților și capacităților de apărare?; Ce valori acordă Ministerul Apărării societății?; Cum se asigură securitatea umană sau siguranța cetățenilor de către Ministerul de Interne?”, exemplifică reprezentanții organizației.
Un șir de organizații și entități străine dețin departamente de comunicare strategică, denumite pe scurt StratCom. La nivelul Uniunii Europene, de exemplu, subdiviziunea specializată în comunicare strategică face parte din Serviciul European de Acțiune Externă (SEAE) al UE și este responsabilă pentru gestionarea informațiilor, contracararea dezinformării și consolidarea comunicării strategice a UE în întreaga lume. În cazul Alianței Nord-Atlantice (NATO), autoritatea responsabilă este Centrul de Excelență NATO de Comunicare Strategică, cu sediul în Letonia.