Primul raport al CJI de monitorizare a 10 televiziuni în campania electorală: majoritatea posturilor au prezentat candidații și partidele politice într-o lumină neutră

Foto: Ipn.md/Elena Covalenco

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a publicat marți, 1 octombrie 2024, primul raport de monitorizare a zece posturi de televiziune în cadrul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale și referendumul constituțional programate pentru 20 octombrie. Monitorizarea a cuprins perioada 20-26 septembrie 2024 și a analizat reflectarea subiectelor electorale în principalele buletine de știri și emisiuni.

Potrivit raportului, au fost analizate 316 materiale difuzate, dintre care 33 au fost emisiuni puse pe post la Cinema 1, Exclusiv TV, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, ProTV Chișinău, TV8, TVC 21 și TVR Moldova. Concluziile indică faptul că majoritatea posturilor au prezentat candidații și partidele politice într-o lumină neutră. Totuși, au fost remarcate și excepții. De exemplu, Maia Sandu, candidata Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), și Alexandr Stoianoglo, candidatul Partidului Socialiștilor, au avut atât apariții pozitive, cât și negative la mai multe posturi, inclusiv Cinema 1 și Exclusiv TV.

Reflectarea tonalității politicienilor a variat, unele posturi favorizându-i pe anumiți candidați printr-o prezentare pozitivă, în timp ce altele au avut o abordare critică sau echilibrată.

„Prin această monitorizare, ne-am propus să informăm publicul despre comportamentul editorial al radiodifuzorilor care reflectă scrutinele. La selectarea celor zece posturi am avut câteva criterii, cum ar fi forma de proprietate – televiziuni private și publice, limba de difuzare – avem posturi care difuzează atât în rusă, cât și în română, iar al treilea criteriu a fost disponibilitatea de a reflecta campania electorală pentru că numărul acelor radiodifuzori care au anunțat reflectarea scrutinelor este destul de mic”, a explicat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, în conferința de presă la care au fost prezentate concluziile primului raport de monitorizare.

Cercetarea mai arată că în perioada monitorizată au fost înregistrate următoarele tendințe generale:

  • Cinema 1 a reflectat scrutinul atât în știri, cât și în emisiuni cu participarea unor candidați și participanți la referendum. Tonalitatea reflectării majorității candidatelor și candidaților electorali în știri a fost preponderent neutră. Maia Sandu, candidata PAS, și Alexandr Stoianoglo, candidatul PSRM, au avut și apariții/mențiuni pozitive, dar și negative, în special în emisiuni. Ion Chicu, candidatul PDCM, și Vladimir Voronin, PCRM, au beneficiat de cel mai mare timp pentru intervenții directe în emisiuni. 
  • Exclusiv TV a abordat subiectele electorale în știri și emisiuni, prezentând majoritatea actorilor electorali în lumină neutră și, uneori, pozitiv. Alexandr Stoianoglo, candidatul PSRM, și Maia Sandu, candidata PAS, au avut cel mai mare număr de apariții în context pozitiv. Postul a urmărit și activitatea autorităților publice centrale (APC), tonalitatea  reflectării fiind atât pozitivă, cât și negativă, și neutră. Majoritatea partidelor politice au fost reflectate neutru, cu excepția PAS, care a avut apariții și în lumină negativă, și pozitivă.
  • Postul regional de televiziune publică GRT a reflectat sumar campania în știri, subiectele electorale fiind abordate mai mult în emisiuni prin filtrul critic al moderatorilor, experților străini și locali. Tonalitatea prezentării majorității actorilor electorali în știri a fost neutră. Maia Sandu, candidată PAS, a fost reflectată în egală măsură în context neutru și negativ, în special în emisiuni. APC și partidul de guvernământ PAS au apărut atât în lumină neutră, cât și negativă, iar PCRM –  în lumină pozitivă.
  • Jurnal TV a abordat campania în știri și emisiuni, oferind acces direct în știri majorității candidaților electorali înregistrați, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul dintre ei. Tonalitatea reflectării în știri a fost în majoritatea cazurilor neutră. Maia Sandu, candidata PAS, și Andrei Năstase, candidat independent, au avut și apariții în lumină pozitivă. Guvernul și Președinția au apărut mai mult în lumină neutră, dar și pozitivă, și negativă.
  • Postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces în știri majorității candidatelor și candidaților electorali înregistrați, tonalitatea reflectării acestora fiind în marea majoritate a cazurilor neutră. Maia Sandu, candidată PAS, a fost prezentată în lumină neutră, fiind în același timp avantajată de tonalitatea pozitivă a numărului relativ mare de materiale privind activitatea instituțiilor statului.
  • N4 a reflectat campania electorală atât în știri, cât și în emisiuni, oferind acces în știri tuturor candidatelor și candidaților înregistrați în cursa electorală. Tonalitatea reflectării a fost preponderent neutră pentru majoritatea actorilor electorali, cu excepția candidatei partidului de guvernământ  PAS. Maia Sandu a beneficiat de tonalitate pozitivă în două știri, dar a fost pusă în lumină negativă în majoritatea emisiunilor monitorizate. Prin transfer de imagine, Sandu a fost favorizată de număr relativ mare de știri dedicate activităților Guvernului și, totodată, defavorizată de mențiunile negative la adresa APC în cadrul emisiunilor. Tot în emisiuni, candidata PAS a fost defavorizată de numărul mai mare de apariții negative ale PAS.
  • Pro TV Chișinău a oferit acces relativ egal în știri majorității actorilor electorali, pe care i-a prezentat preponderent în lumină neutră, dar și negativă. Cele mai multe apariții în lumină negativă a avut Victoria Furtună, candidată independentă, și Ion Chicu, PDCM. Tonalitatea reflectării partidelor politice a fost în mare parte neutră, PSRM având cele mai multe apariții în context negativ. Instituțiile statului au fost reflectate mai mult neutru.
  • TV8 a reflectat scrutinul în știri și, tangențial, în emisiuni, oferind acces direct majorității candidatelor și candidaților înscriși în cursă. Aceștia, alături de partidele politice și instituțiile statului, au fost reflectați preponderent neutru, fără tendințe de favorizare sau defavorizare a vreunuia dintre ei.
  • TVC21 a prezentat sumar activitățile de campanie în buletine scurte, de tip digest, și în emisiuni. Dintre candidatele si candidații electorali de cele mai multe ori în lumină pozitivă a apărut Irina Vlah, candidată independentă, Vasile Tarlev, candidatul Partidului pentru Viitorul Moldovei, și Andrei Năstase, candidat independent. Maia Sandu, candidata PAS, fost menționată de cele mai multe ori în lumină negativă, în special în emisiuni, alături de APC si  PAS, fiind defavorizată, prin transfer de imagine, de numărul mare de materiale negative la adresa puterii. 
  • TVR Moldova a reflectat campania în știri și emisiuni, oferind acces majorității concurentelor și concurenților electorali înregistrați. Tonalitatea reflectării candidatelor și candidaților, a partidelor politice și instituțiilor statului a fost în majoritatea cazurilor neutră, cu excepția Victoriei Furtună, candidată independentă, și a lui Alexandr Stoianoglo, candidat PSRM. Pe lângă reflectare neutră, aceștia au avut apariții și în context negativ. Maia Sandu, candidată PAS, a fost reflectată preponderent neutru, fiind avantajată de tonalitatea pozitivă a materialelor despre activitatea Guvernului.

Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte din care face parte și CJI. Alte trei rapoarte vor fi lansate în contextul primului tur al alegerilor prezidențiale. Cel de-al cincilea raport va fi lansat în cazul în care va avea loc cel de-al doilea tur al alegerilor.

Realizarea raportului de monitorizare a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Ambasadei Marii Britanii la Chișinău. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea Regatului Unit, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.