CJI a actualizat gradul de credibilitate a 40 de instituții media pe Media Radar

Săptămâna trecută, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a actualizat gradul de credibilitate a 40 de portaluri de știri pe platforma Media Radar. Monitorizarea conținuturilor a avut loc în perioada 5 – 8 septembrie, iar rezultatele au fost anunțate în trei etape, pe 12, 14 și 16 septembrie.

Cele 40 de portaluri monitorizate de experții-evaluatori ai CJI sunt: Diez.md, Protv.md, Tribuna.md, Jurnal.md, Nokta.md, Nordnews.md, Ntv.md, Primelestiri.md, Realitatea.md, Telegraph.md, Kp.md, Deschide.md, Publika.md, Replicamedia.md, Paranteze.md, Actualitati.md, Cotidianul.md, Newsmaker.md, Tuk.md, Ziarulnational.md, Aif.md, Gazetadechisinau.md, Gagauzinfo.md, Trm.md, Agora.md, Infotag.md, Grt.md, Mold-street.com, Observatorul.md, Sinteza.org, Esp.md, Omg.md, Zdg.md, Timpul.md, Tv8.md, A-tv.md, Ipn.md, Unimedia.info, Noi.md și Expresul.md

Site-urile Sinteza.org și Paranteze.md au fost monitorizate în premieră. 

Portalurile au fost evaluate în baza mai multor criterii, descrise în metodologia de monitorizare: disponibilitatea datelor de identificare; declarația privind politică editorială; norme profesionale asumate public, cum ar fi Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova; calitatea produselor mediatice; accesibilitatea navigării pe site.

Punctajul maxim pe care îl poate acumula un portal constituie 56 de puncte, iar indicele de credibilitate al portalurilor informaționale a fost dedus prin sumarea punctelor atribuite fiecărui criteriu. Astfel, instituțiile media care au acumulat între 46 și 56 de puncte au fost declarate surse media de încredere pentru utilizatori. Cele care au obținut între 36 și 45,9 puncte întrunesc o mare parte din criteriile de credibilitate. Dacă portalul a obținut între 26 și 35,9 puncte, acesta întrunește o parte din criteriile de credibilitate, iar utilizatorii lui trebuie să dea dovadă de precauție. Dacă a acumulat între 16 și 25,9 puncte, site-ul întrunește prea puține din criteriile de credibilitate. În sfârșit, dacă instituția media a obținut mai puțin de 16 puncte, utilizatorii nu pot avea încredere în aceasta.

Datele sunt disponibile atât pe aplicația Media Radar, cât și pe platforma Media Radar.

Este a doua rundă desfășurată de CJI pe parcursului anului 2022. Prin intermediul platformei Media Radar, CJI își propune să ajute consumatorii de media să navigheze mai ușor prin informația oferită zilnic de numeroasele resurse media online.

Procesul de monitorizare a avut loc în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), implementat de Internews în Moldova cu suportul USAID și UK.