Stereotipuri de gen, promovate în cadrul emisiunii „Hai să ne căsătorim”

În ediția din 15 mai a emisiunii „Hai să ne căsătorim”, difuzată de postul de televiziune TV6, prezentatoarea a afirmat că „locul femeilor e acasă”, promovând astfel stereotipuri de gen, fapt care contravine normelor jurnalistice de etică și deontologie.

Într-o conversație cu invitatul din platou, care îi comunicase că fosta lui parteneră „dormea toată ziua”, gazda emisiunii „Hai să ne căsătorim”,  Lenuța Gheorghiță, a replicat: „Foarte bine, femeia pentru asta și e făcută, să stea acasă” (minutul 25:59). Această afirmație este inadmisibilă pentru că promovează stereotipul de gen și plasează femeia într-o lumină defavorabilă. 

Cu privire la egalitatea de șanse în mass-media, Legea privind asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi stipulează că presa „va contribui la promovarea principiului egalităţii între femei şi bărbaţi în societate prin elaborarea de programe şi de materiale cu impact asupra modificării modelelor sociale şi culturale de comportament al bărbaţilor şi femeilor pentru eliminarea prejudecăţilor, obişnuinţelor şi a altor practici bazate pe ideea de inferioritate sau de superioritate a unuia dintre sexe sau pe rolurile stereotipe privind bărbaţii şi femeile”.

Potrivit Ghidului de stil cu norme etice, stereotipurile de gen sunt sisteme de credinţe şi opinii în legătură cu caracteristicile femeilor şi bărbaţilor, precum şi despre calităţile presupuse ale masculinităţii şi feminităţii. „Vom trata echilibrat bărbații și femeile în articole, imagini, în calitate de surse sau categorii sociale descrise. (…) Stereotipurile ne spun nu numai cum sunt femeile şi bărbaţii, dar şi cum ar trebui ei să fie”, explică autorii sursei. 

Codul deontologic recomandă jurnaliștilor să trateze echitabil toate persoanele cu care intră în contact în exercițiul meseriei şi să nu discrimineze pe criterii de gen, vârstă, etnie, dizabilitate, religie, stare socială, orientare sexuală etc.