#PEÎNȚELES. Ce înseamnă să fii influencer?

Întrebare: Explicați-mi, vă rog, ce înseamnă să fii influencer. Este o profesie? Este reglementată prin lege sau oricine poate desfășura această activitate?

Răspuns: 

Înțelegem pe deplin întrebarea pe care ne-ați adresat-o, fiindcă în prezent tot mai multe persoane se identifică ca fiind influenceri, deși deocamdată această activitate nu este recunoscută ca fiind o profesie.   

Potrivit dicționarului Oxfordreference.com, „influencer social este o persoană cu o rețea extinsă de contacte, care joacă un rol activ în formarea opiniei altora într-un anumit domeniu tematic, în mod obișnuit prin expertiza, popularitatea sau reputația sa”. 

Potrivit site-ului Vice.com, „termenul influencer nu s-a născut în timpurile moderne. De fapt, a fost inventat de Michael Blatter, un inovator al marketingului, la începutul anilor ’90. Blatter a utilizat «Trend Influence Marketing», cum l-a numit el, ca să aducă țigările unei anumite mărci în rețeaua lui de cluburi de noapte. Într-un document de 33 de pagini, folosit în cadrul multor cursuri de marketing, Blatter a subliniat o strategie perfidă de a plasa anumite branduri de țigări în mâinile barmanilor, transformându-i în propovăduitori care le dădeau țigări gratis clienților care lăsau bacșișuri generoase. Trei decenii mai târziu, strategia a devenit mult mai ușor de cuantificat prin medii ca Twitter, Instagram și Youtube”.

Așadar, putem spune că a fi influencer se referă la o persoană care deține o anumită influență și autoritate în mediul online, în special pe platformele de social media. Un influencer are capacitatea de a afecta deciziile și comportamentul celorlalți utilizatori prin intermediul conținutului pe care îl creează și îl distribuie. Această influență poate fi în domenii variate, cum ar fi modă, frumusețe, fitness, călătorii, gastronomie, tehnologie sau orice altă sferă de interes.

Pentru unii influenceri, această activitate poate fi sursa principală de venituri, prin intermediul colaborărilor plătite cu branduri și companii, sponsorizări, publicitate și alte oportunități de monetizare a conținutului. În plus, mulți influenceri își dezvoltă o comunitate de urmăritori fideli, prezenți activ prin conținutul lor și pot fi considerați un fel de lideri de opinie în mediul online.

Trebuie menționat că activitatea de influencer nu este reglementată prin lege în mod specific. Cu toate acestea, zilele trecute, pe Mediacritica am publicat o știre prin care anunțam că Parlamentul din Franța a adoptat la 1 iunie 2023 un proiect de lege care reglementează activitatea influencerilor în mediul online. Documentul a fost votat într-un timp record, în unanimitate și este o premieră în Uniunea Europeană. Franța devine astfel una dintre primele țări din lume care propune un cadru complet de reglementare a sectorului influenței comerciale.

Cu referire la Republica Moldova, pe site-ul Starngage.com puteți găsi un top al celor mai urmăriți influenceri moldoveni pe Instagram.

Indiferent de persoanele pe care le urmăriți în mediul online, regulile de gândire critică și filtrare a informației rămân valabile și cu privire la ceea ce promovează/postează influencerii. Analizați bine persoana, activitatea ei înainte de a-i acorda credit de încredere.