Întrebare: Am citit și pe Mediacritica, am văzut si pe alte portaluri de știri care au relatat de la Forumul Mass-Media despre un atelier cu tematica posaganda. Ați putea explica mai detaliat ce înseamnă acest termen?
Răspuns:
Într-adevăr, termenul posaganda este relativ nou și nu este atât de cunoscut sau folosit în Republica Moldova ca noțiuni precum propagandă sau dezinformare. A apărut în discuțiile și analizele referitoare la modul în care anumite informații sau mesaje sunt prezentate pentru a influența în mod pozitiv percepția publicului.
Posaganda este un termen care combină cuvintele „pozitiv” și „propagandă”. Acesta se referă la mesaje sau informații promovate cu intenția de a prezenta o imagine favorabilă sau de a influența în mod pozitiv opinia publică despre anumite idei, produse, persoane sau organizații. Posaganda poate fi folosită în diverse contexte, cum ar fi politică, marketing, publicitate sau media.
Așa cum bine ați remarcat, ediția din acest an a Forumului Mass-Media a inclus pe agendă un eveniment cu genericul „Posaganda pentru drepturile omului”.
Într-o analiză publicată pe site-ul oficial al Duke Corporate Education este menționat că „scopul posagandei este de a folosi media și comunicarea pentru a contracara stereotipurile și prejudecățile prevalente, pentru a inocula convingeri pozitive, corecte și raționale și pentru a crea un mediu egal și incluziv. Putem să modelăm în mod deliberat o cultură într-un mod transparent și cu integritate. Dacă dorim să avem o forță de muncă mai diversă și reprezentativă, caracterizată de comportamente incluzive, trebuie să valorificăm canalele noastre media și să semănăm semințele”.