Alfabetizarea media la Teleradio-Moldova: Ne asumăm responsabilitatea să contribuim la formarea unui public informat, critic și rezilient

Foto: Trm.md

Emisiuni despre educație digitală și fact-checking la postul public de televiziune Moldova 1, difuzarea Podcastului cuMINTE, emisiuni tematice la Radio Moldova — sunt câteva dintre acțiunile desfășurate de compania Teleradio-Moldova în acord cu obiectivele Planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM), semnat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii pentru perioada 2024–2026. 

Documentul, semnat anul trecut de cele două ministere, reprezintă un cadru esențial pentru consolidarea rezilienței informaționale a cetățenilor Republicii Moldova, iar reprezentanții furnizorului public național de servicii media afirmă că TRM „și-a asumat activ rolul de promotor al alfabetizării media, informaționale și digitale, aliniindu-se la obiectivul Planului AIM ce vizează «creșterea accesului pentru diverse categorii de populație la conținut ce are ca scop alfabetizarea media, informațională și digitală»”.

Prin grilele sale de programe, atât la televiziune cât și la radio, Teleradio-Moldova a integrat mai multe emisiuni, rubrici și podcasturi care vizează combaterea dezinformării, dezvoltarea gândirii critice și înțelegerea fenomenului informațional.

MOLDOVA1: EDUCAȚIE DIGITALĂ ȘI FACT-CHECKING

În ultimul an, postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat mai multe emisiuni: „Shift în era digitală” – o producție a radiodifuzorului public german Deutche Welle (DW), care explorează transformările digitale; „Națiunea digitală”, realizată cu sprijinul Agenției de Guvernare Electronică; emisiuni de fact-checking precum „Răspunzi și câștigi”, „Chekaton” și „Verificat”, menite să testeze și să formeze gândirea critică a cetățenilor. De asemenea, au fost realizate interviuri pe teme de securitate cibernetică, plăți electronice și tehnologii inovatoare, dar și talk-show-uri și emisiuni pentru copii, care abordează subiecte precum manipularea, propaganda și dezinformarea.

RADIO MOLDOVA: PARTENERIAT STRATEGIC CU MEDIACRITICA ȘI CJI

În același timp, Radio Moldova a devenit un spațiu activ de educație media, prin difuzarea a 15 ediții ale Podcastului cuMINTE, realizat de Mediacritica, unde s-au pus în discuție teme precum propaganda, discursul instigator la ură, inteligența artificială, educația tinerilor și viitorul alfabetizării mediatice. Totodată, au fost difuzate 31 de episoade tematice despre negaționism, securitate digitală, discursuri discriminatorii și cultura de securitate la rubrica „În esență”, care reprezintă o adaptare a textelor săptămânale ale rubricii #PeÎnțeles a Mediacritica. Iar emisiuni precum „Dimineața cu Radio Moldova”, „Spațiul public” și „Zi de zi” au integrat constant teme de alfabetizare media și combatere a dezinformării.

FORMAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ: INVESTIȚIE ÎN COMPETENȚE MEDIA

Potrivit instituției, Serviciul resurse umane și formare profesională continuă al companiei a organizat instruiri pentru angajați, cu accent pe jurnalism etic, comunicare strategică, combaterea dezinformării, alfabetizare media. „Aceste cursuri au fost realizate în parteneriat cu instituții naționale și internaționale, contribuind la profesionalizarea echipelor redacționale și tehnice”, potrivit precizărilor TRM pentru Mediacritica. 

„Compania Teleradio-Moldova își asumă în mod activ responsabilitatea de a contribui la formarea unui public informat, critic și rezilient, capabil să distingă între informația veridică și conținutul manipulativ. Prin eforturile susținute, desfășurate în perioada 2024-2025, concretizate în producerea și difuzarea de emisiuni, podcasturi, rubrici tematice, dar și prin dezvoltarea profesională continuă a salariaților, echipelor redacționale și tehnice, compania și-a orientat constant activitatea în sprijinul obiectivului național de alfabetizare media, inclus în Planul interministerial pentru anii 2024-2026”, conchid reprezentanții instituției. 

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Documentul a fost aprobat de cele două ministere la 17 mai 2024. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.